advertentie

Tips voor betere online vindbaarheid

Google in de tandartspraktijk

Auteur: Karim Ahabri  |  Publicatie: 01 FEBRUARI 2020  |  Categorie: management


Waar kan ik in mijn woonplaats naar de tandarts? Maar liefst 92 procent van de Nederlanders gebruikt Google om het antwoord te vinden op deze en andere vragen. Toch zijn nog lang niet alle tandartspraktijken online vindbaar.

“En dat is een gemiste kans,” vindt online marketing specialist Karim Ahabri. “Want wie een tandarts zoekt, grijpt tegenwoordig meteen naar het mobieltje om te ‘googelen’. Dat is zelfs een officieel Nederlands werkwoord! Google heeft duidelijk de rol overgenomen van papieren uitgaven als het telefoonboek en de Gouden Gids. Tandartspraktijken die via Google niet goed vindbaar zijn, lopen nieuwe patiënten mis.”   

Karim constateert een tweedeling in de branche. “De online koplopers zijn meestal de grotere tandartsketens die fors investeren in marketing en vindbaarheid. Aan de andere kant zijn er de eigenaren van kleinere praktijken, die minder bezig zijn met het rendement van hun praktijk. Juist die groep kan in Google nog heel veel winst behalen, zelfs zonder investering. De truc is om een aantal online basiselementen goed in te stellen.”

Google Mijn Bedrijf

Hij pakt zijn telefoon en gaat naar de website www.google.com/business. “Via deze pagina krijg je toegang tot Google Mijn Bedrijf. Dit is een gratis tool waar je eenvoudig adresgegevens, openingstijden en andere basisinformatie over je praktijk kunt invullen. Deze bedrijfsinformatie verschijnt hoog in de zoekresultaten als mensen zoeken naar een tandartspraktijk in jouw plaats, wijk of straat. Bijkomend voordeel is de automatische koppeling met Google Maps, de routeplanner van Google. Ook daarin is je praktijk voortaan zichtbaar en vindbaar. Alles bij elkaar hooguit tien minuten werk en je zult merken dat je vindbaarheid in Google met sprongen vooruit gaat.”

Patiënten kunnen op jouw Google-bedrijfspagina een referentie invullen waarin ze aangeven hoe ze jouw praktijk, medewerkers of behandelingen hebben ervaren. “Daarnaast worden hier - bij een volledig ingevuld profiel - ook referenties getoond die op Facebook, ZorgkaartNederland, VergelijkMondzorg en andere websites zijn ingevuld. Dit gaat automatisch en kost je geen geld.”

De eigen website

Google Mijn Bedrijf verwijst uiteraard ook naar de eigen website van je tandartspraktijk. “Deze website is je online visitekaartje en helpt om via een aanmeldformulier ook na sluitingstijd nieuwe patiënten te genereren,” legt Karim uit. Hij merkt dat veel praktijkhouders worstelen met de inhoud van hun website. Welke informatie moet je vermelden? “Een goede website beantwoordt de vragen van de bezoeker en geeft hem of haar een positief gevoel bij jouw praktijk. Adresgegevens, openingstijden, informatie over de behandelaars, reviews en een aanmeldformulier mogen natuurlijk niet ontbreken. Maar een gebruiksvriendelijke website, mooie foto’s en krachtige teksten zijn minstens zo belangrijk. Beleving, daar draait het om. Veel patiënten kiezen namelijk voor een tandarts op basis van de indruk die ze krijgen via de website, zonder de behandelaar te hebben gesproken of de praktijk te hebben bezocht.  

Organische zoekresultaten

Zodra de website in de lucht is, gaat Google hem indexeren en krijgt hij een plek in de organische, niet betaalde zoekresultaten. “Dat gebeurt volgens een geheim algoritme, dat iedere 18 uur wordt aangepast. Net als heel veel andere online marketeers zou ik dat graag willen weten, want dan was ik schatrijk,” lacht Karim. “We kennen ongeveer 70 procent van ‘het recept’. De getoonde ranking van jouw praktijk heeft te maken met de technische werking van je website, zoekwoorden in de teksten, opgebouwde autoriteit, de locatie van de zoeker, mobielvriendelijkheid en een aantal andere factoren. De hoeveelheid concurrentie in je woonplaats speelt natuurlijk ook mee. Als tandarts in Lutjebroek heb je het makkelijker dan in de Randstad. Een goede online marketeer kan je website optimaliseren voor bepaalde zoektermen. Wellicht heb je de term Search Engine Optimization (SEO) wel eens voorbij horen komen. Je moet vaak wel even geduld hebben, want het kan weken tot zelfs maanden duren voordat je website volledig is geïndexeerd. En ook dan is er waarschijnlijk nog ruimte om de ranking te verbeteren, bijvoorbeeld met gerichte blogs of het plaatsen van linkjes op relevante websites.”

Geef je foto’s een naam

Ook het labelen van foto’s op je website hoort bij de SEO-werkzaamheden. “Fotocamera’s en je telefoon geven fotobestanden automatisch een naam, maar Google herkent die verzameling cijfers en letters niet. Je kunt Google zelf een handje helpen door in je websysteem (bijvoorbeeld Wordpress) de zogeheten Alt-tags in te voeren, een trefwoord dat het onderwerp van de foto weergeeft. Grote kans dat je foto daarna snel te vinden is via ‘afbeelding zoeken’ in Google.”

AdWords

Wil je honderd procent zeker zijn van een hoge ranking in Google? Dan moet je euro’s overmaken naar Google. “De betaalde zoekresultaten worden weergegeven onder het kopje ‘advertentie’, boven de organische resultaten. Als adverteerder betaal je per klik op de advertentie. Groot voordeel van deze zogeheten AdWords is dat je precies kunt zien welke zoekwoorden bezoekers hebben ingevoerd en je kunt zelfs de zoekwoorden achterhalen die hebben geleid tot de inschrijving van een nieuwe patiënt. Daar kun je vervolgens weer op inspelen met SEO.”

De presentatie van de advertenties is de laatste jaren flink veranderd. “Eerder werden ze getoond in een opvallend geel blok. Tegenwoordig lijkt de weergave van de advertenties sterk op die van de organische resultaten. Google wil hiermee het klikken op de ads stimuleren en het resultaat voor de adverteerder verbeteren.”

Zoekmachine nummer twee

Ook YouTube, de tweede zoekmachine ter wereld, biedt volop kansen voor jouw praktijk. “Veel mensen weten niet dat YouTube onderdeel is van Google. Video’s zijn inmiddels vast onderdeel van de zoekresultaten in Google en daar kun je als praktijkhouder slim op inspelen door video’s op YouTube te plaatsen. Publiceer bijvoorbeeld een video-impressie van je praktijk, informatie over een bepaalde behandeling of een video-testimonial. Een garantie voor betere zoekresultaten.”   

Bedrijfspagina’s op social media

Ook Facebook en Linkedin bieden kansen. Op beide platforms kun je als praktijk een gratis bedrijfspagina aanmaken, waarop je alle relevante informatie over jouw praktijk kunt plaatsen. “Dit zijn uitstekende kanalen om contact te houden met bestaande patiënten. Als de bedrijfspagina’s goed zijn ingevuld en voorzien van de praktijknaam, worden deze ook getoond in de zoekresultaten van Google. Kortom, bedrijfspagina’s verbeteren je vindbaarheid.”  

Klaar voor de toekomst?

Tandartspraktijken die willen groeien doen er goed aan om de genoemde basiselementen voor Google en social media in te richten en ook met een eigen website online aanwezig te zijn. “Google is nog volop in ontwikkeling en gaat in de toekomst nog betere en persoonlijkere antwoorden geven op zoekopdrachten. Daar kun jij als tandarts nu al op inhaken.”

WEBDESIGN LEVIN DEN BOER | LDB PRODUCTION | COPYRIGHT © DENTISTA | 2019