advertentie

Service en therapietrouw

Verkoop van mondhygiëneproducten in de praktijk

| Dentista Magazine | Mondhygiënist

Voor het slagen van een behandeling is het belangrijk dat je een patiënt motiveert en individuele instructies meegeeft. Daar hoort ook het gebruik van mondhygiëneproducten bij. Je kunt ze daarvoor verwijzen naar een drogist, maar patiënten vinden het soms lastig om de juiste producten te vinden. Ze gebruiken dan misschien een verkeerd product, of stoppen helemaal met het gebruik. Dat gaat uiteraard ten koste van de mondgezondheid en sommige praktijken kiezen er dan ook voor om zelf dentale producten aan te bieden.

Mondhygiënist Martine Visser-de Rond werkt bij verwijspraktijk Paro Almere en verkoopt sinds een jaar mondhygiëneproducten in de praktijk. “Ik doe dit vanuit mijn bedrijf Rager op maat. Het verkopen van de interdentale en tandheelkundige hulpmiddelen staat los van de praktijk, echter helpen mijn collega’s wel in het adviseren en ondersteunen van de patiënten bij de aankoop. De producten zijn te vinden in een ‘vendingmachine’, ook wel bekend als een snoepautomaat. Deze is aangepast aan mijn wensen en de producten die we het meest adviseren in de praktijk. Betalen kan door middel van een contactloos betaalsysteem.”

Waarom zijn jullie hiermee gestart?

“Als zorgverleners helpen we de patiënten graag van A tot Z. Mijn visie was dan ook vanuit service het totaalpakket te kunnen aanbieden. Het is het jammer dat we patiënten een advies op een kaartje meegeven en ze zelf moeten gaan zoeken. Veel patiënten doen dit goed en kopen de juiste maat ragers online of bij de drogist, echter merkte ik dat er genoeg klanten zijn die het snel opgeven als ze de juiste maat niet kunnen vinden. Ze kiezen dan voor een interdentaal middel dat kleiner is dan het advies, wat ertoe kan leiden dat de situatie in de mond verslechtert. Ik wilde graag de service bieden en de klanten de keus geven het product gelijk mee te nemen. Ik richt me dan ook niet op de massa, maar op de mensen die voor gemak kiezen.”

Welke producten bieden jullie aan?

“De automaat is gevuld met de meest geadviseerde producten uit de praktijk. Er zitten ragers in van Interprox (plus), Lactona (interdental cleaners) en Tepe (regular). Ook verkoop ik Perio-Aid spoelmiddel en spray omdat we hier chirurgische behandelingen uitvoeren, Vitis gezond tandvlees mondspoelmiddel en Vitis Sensitive tandpasta en opzetborstels van Oral B.”

Wat levert het op?

“Het bieden van deze service levert tevreden klanten op, klanten die de juiste maat gebruiken en daardoor een beter resultaat laten zien. Ik kan zeggen dat de verkoop ervoor zorgt dat de automaat gevuld kan blijven, wat voor mij al een heel fijn doel is. Het was mijn visie extra service te verlenen en een totaalpakket te kunnen bieden en dat is voor mij wat telt op dit moment. Daarnaast vind ik het enorm leuk om naast het werken aan de stoel een andere tak te belopen in de rol als ondernemer, hier leer ik ontzettend veel van.”

Welke impact heeft de verkoop op de praktijk

“Mijn collega’s en ik geven iedere patiënt een advies op maat, wat is veranderd voor de stoelmedewerkers is dat ze nu ook aangeven dat de producten in de praktijk te vinden zijn in de automaat tegenover onze balie. De baliemedewerkers helpen patiënten soms bij de aankoop.”

Bieden jullie de producten ook via de eigen website aan?

“Nee, er worden geen producten via een website aangeboden, ik heb hier de keus in gemaakt omdat er al grote websites bestaan waar de producten goed verkrijgbaar zijn.”

Heb je tips voor collega’s die ook producten willen verkopen in de praktijk?

“Mijn doel was niet direct om veel omzet te genereren, maar dit te doen vanuit de service kant en het ook te zien als een leerproces in ondernemen. Ik ben dus van deze hoek uit gaan zoeken naar wat de mogelijkheden waren. Mijn werkgever stond hiervoor open en heeft mij de kans geboden een mooi plekje te mogen gebruiken in de praktijk voor het neerzetten van mijn machine. Iedere praktijk is anders en heeft een individuele aanpak nodig.”

Naast Martine van Paropraktijk Almere, spraken we nog twee andere praktijken die al langer dentale producten verkopen binnen de praktijk. Monique de Bruin, eigenaar van Mondhygiënepraktijk ‘De Ronde Venen’ uit Mijdrecht: “Wij zijn er lang geleden mee begonnen, omdat de producten hier in het dorp en de omgeving bijna niet te krijgen waren. Dat werpt een drempel op voor mensen waardoor ze geen mondhygiëneproducten gaan gebruiken. Bij instructie geven we ze daarom altijd een eerste verpakking mee met het juiste product. Bevalt het goed dan weet de patiënt dat ze het in de praktijk kunnen blijven kopen. Het gaat om alle producten die we zelf adviseren, maar voornamelijk om ragers.” Net als in de Paropraktijk Almere is het doel van Monique en haar praktijk ook service verlenen richting patiënten en therapietrouw. Zij maken echter geen gebruik van een automaat in de praktijk waar de materialen te koop zijn. “Bij ons zijn de producten aan de balie te krijgen, waar altijd een balie-assistent aanwezig is. Die kan het organiseren, factureren en in de patiëntenkaart zetten. Dus ook als iemand geen afspraak heeft kunnen ze tijdens openingstijden producten halen. De balie-assistent kan altijd in de patiëntenkaart zien welke producten eerder zijn aangeraden of verkocht. Hoewel we incidenteel aan passanten verkopen, is het echt bedoeld voor onze eigen patiënten. Dat is ook de reden dat we geen uitgebreide webshop gaan opzetten. Daar zijn er trouwens al genoeg van. Bedenk overigens wel dat de verkoop van mondhygiëneproducten BTW-plichtig is. De afgelopen jaren moest ik daarom ieder kwartaal de omzetbelastingaangifte doen. Deze verplichting is nu vervangen door de Kleineondernemersregeling. Dat geeft minder werk qua aangifte.”

Ook bij Tandheelkundig Centrum Prinsenland uit Rotterdam verkopen ze al zo’n 10 jaar dentale producten, vertelt mondhygiënist, praktijkhouder en -manager Tim Groesbeek. “Ook wij merkten dat hetgeen wij adviseerden vaak slecht verkrijgbaar was. Dan kan je wel een sample meegeven en ze verwijzen naar een winkel, maar dat werkt dan niet. Daarbij bleek er veel vraag te zijn naar een eigen thuisvoorraad van de juiste producten. Het gaat bij ons dan voornamelijk om producten zoals ragers, (elektrische) tandenborstels, mondspoelmiddelen en floss die wij voorschrijven. Wat het ons oplevert? Met name dat patiënten de juiste/voorgeschreven producten gebruiken, met een betere mondgezondheid en therapietrouw als gevolg.”

Zowel Martine, Monique en Tim geven aan dat er verschillende collega’s zijn die ook producten verkopen in hun praktijk, maar schatten in dat het er niet veel zijn. Verkoopt jullie praktijk mondhygiëneproducten?

WEBDESIGN LEVIN DEN BOER | LDB PRODUCTION | COPYRIGHT © DENTISTA | 2019