advertentie

Column Maarten

Wat zei de tandarts ook alweer?

Auteur: Maarten de Beer  |  Publicatie: 18 05 2019  |  Categorie: Algemeen


Uit onderzoek is gebleken dat patiënten slechts 20% van de informatie die wij verstrekken ook daadwerkelijk onthouden. Een ander onderzoek toont aan dat 1 op de 3 patiënten zich direct na het verlaten van de bespreekkamer de inhoud van het gesprek met de arts al niet meer zo goed herinnert. Niet zo gek eigenlijk, want voor de meeste mensen is een bezoek aan de tandarts toch een spannende ervaring. Met onze beste bedoelingen geven wij dagelijks advies over behandelingen en zelfzorg, maar hoe normaal deze zaken voor ons ook zijn, voor een patiënt kan deze stof als complex worden ervaren. Als ze van die complexe stof dan ook nog maar eens een klein percentage onthouden is het niet zo gek dat er soms misverstanden en verkeerde verwachtingspatronen ontstaan.

Tegenwoordig ligt de nadruk steeds meer op informatieplicht en daarbij wordt ook steeds vaker een ondertekend informed consent formulier gebruikt. Op de universiteit wordt het principe van informed consent ook al onderwezen. Toch heb ik het idee dat wij binnen onze beroepsgroep nog maar weinig gebruikmaken van ondertekende informed consent formulieren.

Bij ons in de praktijk hebben we informed consent formulieren voor chirurgische, endodontische en parodontale behandelingen, maar ook voor het weigeren van parodontale zorg, het gebruiken van lichtfoto’s en röntgenfoto’s voor publicaties en lezingen en een formulier voor de uitwisseling van gegevens met andere zorgverleners, zoals de kaakchirurg of parodontoloog.

Op het informed consent formulier over parodontitis staat bijvoorbeeld wat parodontitis is, hoe het te behandelen is, wat de mogelijke nabezwaren zijn van een behandeling, de eventuele noodzaak tot flapoperaties en het belang van regelmatige recall. In eerste instantie klinkt zo’n formulier misschien als een manier van indekken en een grote administratieve last, maar het bovenstaande in het achterhoofd zou het zo’n gek idee nog niet zijn om vaker gebruik te maken van deze ondertekende formulieren.

Zodra je een behandeling met een patiënt bespreekt geef je hem of haar een formulier mee. De volgende keer dat ze komen zorg je dat deze ondertekend is en kun je het formulier direct aan het patiëntendossier toevoegen. Het feit dat de informatie ook nog eens op papier staat wordt door veel patiënten als prettig ervaren. Ze kunnen het op hun gemak nog eens nalezen en je kunt de formulieren bijvoorbeeld ook op je website plaatsen. Een van mijn collega’s zegt altijd: ‘Alles wat je vooraf zegt is informatie, alles achteraf is een excuus’.

Ik denk dat uiteindelijk zowel de patiënt als de tandarts gelukkiger wordt bij het gebruik van informed consent formulieren. Het creëert namelijk een reëel verwachtingspatroon bij je patiënt en zal de vertrouwensband alleen maar versterken. Werk jij al met informed consent formulieren?

WEBDESIGN LEVIN DEN BOER | LDB PRODUCTION | COPYRIGHT © DENTISTA | 2019