Team in Beeld
Mondzorgcentrum Stadskanaal
Auteur: Tandartspraktijk Tilburg | Publicatie: 04 Februari 2020 | Categorie: Team in Beeld

-
Specialisatie:
Kindertandheelkunde, angst, esthetiek, gebitsprotheses, kroon-en burgwerk, tandtechniek, implantologie, kaakfysio, logopedie, diëtetiek
-
Behandelkamers:
12
-
Patiënten:
12.500
-
Medewerkers: 29
1 interieurverzorger, 1 balie-implantologieassistent, 3 tandartsassistenten, 3 preventieassistenten, 1 mondhygiënist, 3 mondhygiënisten i.o., 5 tandartsen, 2 tandartsen i.o., 1 implantoloog, 1 tandtechnicus, 1 angstcoach, 1 orofaciaal kaakfysiotherapeut, 1 logopedist, 1 diëtist, 2 chauffeurs patiëntenvervoer, 1 manager, 1 praktijk- en kwaliteitsmanager
-
Eigenaren:
Frosja Scheepens (tandarts) en Peter Spijkers (manager)
Team
“Wij hebben een dynamische mix van jonge en ook meer doorgewinterde tandartsen, assistenten en andere specialisten,” vertelt praktijk- en kwaliteitsmanager Liedy van Rijswijk. “Het team past erg goed bij elkaar en vult elkaar aan. Goede samenwerking vinden we hier heel belangrijk, waarbij het niet uitmaakt of je tandarts of interieurverzorger bent.
Binnen ons grote team met veel behandelkamers is structuur en goede communicatie essentieel. De taken en verantwoordelijkheden zijn dan ook goed verdeeld onder de diverse collega’s en het hoofddoel is voor iedereen bekend: ‘Samen patiënten helpen’.”
Communicatie
“De verschillende disciplines binnen onze praktijk overleggen drie keer per jaar met elkaar: Mondhygiënisten en preventie-assistenten, preventie-, tandarts- en balieassistenten en tandartsen en specialisten. Tevens is er ruimte om in pauzes zaken te bespreken en kan er in de agenda van Frosja tijd worden gereserveerd om casussen door te nemen en voor begeleiding van stagiaires. De communicatie verloopt voornamelijk persoonlijk, face-to-face, maar mocht iemand er die dag niet zijn dan via e-mail, of gezamenlijke appgroepen. In die appgroepen hebben we ook praktische filmpjes staan, bijvoorbeeld hoe je de watertest of helixtest doet. Verder hebben we regelmatig uitjes of avondjes waar we met z’n allen bij elkaar zijn.”
Locatie
“Onze praktijk is gevestigd in EMMA (Even Meer Menselijke Aandacht), een centrum voor Gezondheid, Beweging en Maatschappij. Dit is een plek waar alle specialisten die hier zijn gevestigd tijd en aandacht voor mensen centraal zetten en willen kijken wat patiënten willen veranderen. Daarbij vinden we de vraag achter de vraag net zo belangrijk als de hulpvraag, en voelen we ons allemaal verantwoordelijk om buiten onze eigen expertise te durven kijken en door te verwijzen binnen ons collectief in EMMA.”
Goed geregeld
“We werken veel met angstige patiënten en hebben daar een werkwijze voor bedacht die enorm goed werkt. Patiënten durven contact te zoeken, naar de praktijk te komen en hebben na de sessies met angstcoach Davy het gevoel dat ze zelf regie houden en niets tegen hun zin in hoeven te doen. Dit resulteert uiteindelijk in een succesvolle behandeling in onze tandartspraktijk (zie artikel Davy Melissen elders in dit magazine). Een goede toevoeging voor je praktijk.”