Team in Beeld
Mondzorgcentrum Stadskanaal
Auteur: Mondzorgcentrum Stadskanaal | Publicatie: 04 JULI 2019 | Categorie: Team in Beeld

Mondzorgcentrum Stadskanaal is in 2012 opgericht met veel affiniteit voor prothetiek. In 2016 verhuist de praktijk naar een nieuw pand waarmee het aantal behandelkamers stijgt van drie naar zes. Door een aantal praktijksluitingen in de regio de afgelopen periode zet de groei verder door.
Team
“We hebben een dynamisch team van juniors en mediors,” geeft praktijkmanager Marja Soppe aan. Ondernemende mensen die houden van vernieuwing en serieus met hun vak bezig zijn. Onze focus daarbij ligt op preventie en communicatie.
De tandartsen indiceren en maken de behandelplannen. Het delegeren van taken en het intern verwijzen gebeurt volgens geprotocolleerde processen. De praktijk heeft een centraal sterilisatieplein en wij werken met een traysyteem met doorgeefkasten. Mondzorgcentrum Stadskanaal maakt deel uit van een grotere groep van praktijken in de regio. Veel van onze backoffice processen worden dan ook elders uitgevoerd. Hierdoor hebben wij veel meer aandacht voor de patiënt in de praktijk.”
Communicatie
“We hechten veel waarde aan goede communicatie binnen de praktijk. Zo hebben tandartsen een vast protocol voor het administreren van het PMO. We hebben gemerkt dat dit leidt tot meer structuur én werkplezier. Verder hebben we een soort chatsysteem voor korte berichten en werken wij heel actief met de takenmodule binnen het softwaresysteem. Van elk contactmoment met de patiënt wordt een notitie gemaakt. Zo is het voor iedereen duidelijk wat er besproken is.
Bij goede communicatie hoort ook frequent overleg binnen het team. Eén keer per kwartaal vergaderen we met het gehele team aan de hand van een vooraf opgestelde agenda. Er vindt natuurlijk ook tussentijds werkoverleg plaats zoals regelmatig een assistentenoverleg en af en toe een informele meeting voor tandartsen op een gezellige locatie. Onlangs kwamen we als praktijk specifiek samen voor het implementeren van ‘Gewoon Gaaf’ in onze praktijk.”
Locatie
“De praktijk is gevestigd in een voormalig winkelpand op een A-locatie midden in het centrum van Stadskanaal. Een patiënt die binnenkomt loopt direct op de frontofficemanager of receptioniste af. Deze collega heet de patiënt welkom en meldt de patiënt aan. De behandelaar weet dan dat de patiënt binnen is. De wachtruimte is comfortabel en licht en de patiënt kan lekker naar buiten kijken. Door de anti-inkijkfolie op de ramen is er voldoende privacy. Naast de wachtruimte bevindt zich de poetshoek.
De routing bepaalt in belangrijke mate de efficiency, hygiëne en uitstraling van de praktijk. De praktijk heeft gescheiden looplijnen voor medewerkers en patiënten. Het centrale punt is de sterilisatieruimte. Door de korte afstand tussen de behandel- en sterilisatieruimte is er snelle aan- en afvoer van instrumentarium en materialen mogelijk. Doordat de logistiek en behandelingen zich buiten het zicht van de patiënt afspelen wordt het mogelijk om de zone waar de patiënt verblijft in te richten als een sfeervolle omgeving. Hier ligt de nadruk op een prettige ontvangst en aangenaam wachten op de behandeling. We hebben een ruime personeelsruimte met daarnaast een omkleedruimte, toiletfaciliteit en washok. Er is een aparte medewerkers-entree.”
Goed geregeld
“Wij hebben de gegevens omtrent patiënten helemaal gedigitaliseerd. Er zijn geen losse briefjes of verdwaalde e-mails. Alle gegevens zijn makkelijk vindbaar voor collega’s. De telefonie, behalve spoed of bijzonderheden, en alle backoffice werkzaamheden worden in het contact center verwerkt. Hierdoor is er meer rust en tijd voor patiënten in de praktijk.”
De meesten van ons team hebben elkaar voor het eerst ontmoet met de opening van de praktijk. Dat moet dan maar klikken. Het is heel bijzonder dat het van begin af aan onderling inderdaad heel goed klikte en dat er een solide, betrouwbaar team is ontstaan waar we ontzettend trots op zijn. We zijn allemaal verschillend, moeten daar uiteraard soms aan wennen, maar we accepteren elkaars ‘eigen aardigheden’ en hebben iets voor elkaar over.”
Team in beeld
Gegevens
Specialisatie:
Implantologie en prothetiek
Aantal stoelen:
6
Patiënten:
7.321
Medewerkers:
5 tandartsen, 1 tandarts-implantoloog, 1 mondhygiënist, 3 preventie-assistenten, 3 assistenten, 1 receptioniste, 1 frontoffice manager