Orthodontistenpraktijk Veenendaal

Praktijk: Orthodontistenpraktijk Veenendaal
Website: www.ortho-veenendaal.nl
Architect/ bureau: Jorg Arntz/ ARHK Architecten

Orthodontistenpraktijk Veenendaal is ontworpen in een casco ruimte die werd getypeerd door de rechthoekige vorm, de grote massieve kolommen, de enorme hoogte van het pand en de in het inzicht springende oranje kozijnen. De praktijk is in 2018 gerealiseerd en opgeleverd.

Vraag van de opdrachtgever
De opdrachtgever wilde een orthodontiepraktijk waarin alle functionele eisen en de modernste technieken terugkwamen en waarin zowel patiënten als personeel zich welkom en thuis zouden voelen. Daarnaast moest het een praktijk worden waar orthodontisten en patiënten eenvoudig en efficiënt hun werk kunnen uitvoeren. Specifieke wens was dat de praktijk geheel digitaal werd.

Invulling architect
Bij het ontwerpen van de praktijk heeft de architect zich gefocust op het creëren van een efficiënte ‘routing’; De looproutes die patiënten, assistenten en orthodontisten door de praktijk afleggen moesten duidelijk gescheiden zijn. In de praktijk zijn er twee looproutes voor patiënten. Eén voorlangs naar de behandelstoelen en één achterlangs naar de consultruimtes. Hierdoor is een tussengebied gecreëerd voor de orthodontisten en assistenten waar zij zich éénvoudig tussen behandelstoelen, sterie en consultruimten kunnen bewegen zonder patiënten te treffen.

In het ontwerp is rust en geborgenheid gecreëerd voor de gebruikers. Dit resulteert in een minimalistische stijl en een strakke vormentaal. In orthodontiepraktijk Veenendaal zijn warme en tijdloze materialen gebruikt zoals keramische tegels, eiken wandbekleding en bronzen glasplaten. Daarnaast is de techniek zoveel mogelijk weggewerkt zodat je ook daar de strakke lijnen in terugziet.

Welke tijd heeft het in beslag genomen?
Het ontwerpproces startte in december 2016. De praktijk is uiteindelijk opgeleverd in maart 2018.

Hoe werkt het in de praktijk?
Praktijkeigenaar Kelderman: “Ik ben zeer blij met de nieuwe praktijk en de manier waarop daarin wordt gewerkt. Het meest trots ben ik op de efficiënte manier van werken die voortkomt uit de gescheiden looproutes in onze praktijk. Dit zorgt voor een perfecte routing. Daarnaast ben ik trots op de wijze waarop het sterilisatieproces loopt. In nauw overleg met Promiq is de sterie volledig geoptimaliseerd.”

Wat zijn de reacties van patiënten?
“De patiënten zijn zeer te spreken over de werkwijze in onze praktijk,” geeft Kelderman aan. “Ze benadrukken de gebruiksvriendelijkheid van het volledig digitale aanmeld- en afsprakensysteem. Wat de patiënten, maar ook de assistenten opvalt is dat door de strakke routing en organisatie er veel rust is in de praktijk.”