Team
“De Parodontologie Praktijk Zwolle (PPZ) bestaat uit een hecht en gestructureerd team van 24 dames en zeven mannen die nauw met elkaar samenwerken en overleggen,” geeft praktijkmanager Janneke Hoek aan. “We werken serieus en hard met elkaar samen, maar kunnen met het team ook net zo goed lachen. Door het weinige verloop van medewerkers en de blijvende aandacht voor teamontwikkeling staat er een goed doorontwikkeld team met waardering voor elkaar.
Dagelijks, voor aanvang van de behandelingen beginnen we de dag met een gezamenlijke kop koffie. Voorafgaand daaraan worden de behandelprogramma’s doorgenomen.”
Communicatie
“De onderlinge communicatie verloopt goed. Zodra één van de collega’s ergens tegenaan loopt wordt dat meteen besproken en zo nodig actie op ondernomen. Per jaar is er twee keer een uitgebreid overleg met alle assistenten, daarnaast hebben zij iedere dag nog een ‘5-uurs overleg’. Op dat moment evalueren we de dag: wat ging er goed, waar zijn we tegenaan gelopen en wat kunnen we doen om te verbeteren.
Ook de back- en frontoffice komen geregeld bijeen, de lijntjes zijn kort. Daarnaast heeft iedereen één keer per jaar een FIT-gesprek (Functioneren, Inzetbaarheid en Talent & Toekomst). Sinds afgelopen jaar doen wij dit in groepjes van vijf met één parodontoloog, één medewerker backoffice en drie assistenten/frontoffice/mondhygiënisten. Hierin bespreken we met elkaar hoe het gaat, hoe ieder de toekomst ziet en of het werk nog bevalt. En uiteraard is er naast deze FIT-gesprekken altijd de ruimte voor een 1-op-1 het gesprek, mocht daar behoefte aan zijn. De praktijkmanager loopt geregeld bij alle medewerkers langs voor een praatje.”
Pand
“Sinds 1989 zit de PPZ in een stijlvol jaren ‘30 pand aan de stadsgracht van Zwolle. In de loop der jaren is geregeld een aanpassing gedaan om te blijven voldoen aan de eisen en de groeiende vraag. In 2011 heeft het bestaande pand een uitbouw gekregen ten behoeve van onder meer extra behandelkamers, een grotere sterilisatieruimte en een separate röntgenruimte. De afgelopen drie maanden zijn de kantine en de gehele eerste verdieping – met zes behandelkamers en sterilisatie – uitgebreid gerenoveerd.
Tevens is de receptie vervangen en is een grote slag gemaakt in verduurzaming van het pand. Voordelen van de locatie zijn dat het OV in de buurt is en er rondom het pand genoeg parkeergelegenheid is. Het nadeel? Dat het pand wat minder geschikt is voor patiënten die afhankelijk zijn van een rolstoel.
Met enige hulp en rijplaten proberen we de drempel, letterlijk en figuurlijk), ook voor deze patiënten te verlagen. “
Goed geregeld
“We gaan voor kwaliteit en niet voor kwantiteit. Daarbij staat het belang van de patiënt centraal. De prettige onderlinge sfeer van het team wordt ook zo door patiënten ervaren, wat ons ook weer motiveert.”