Social media in de tandartspraktijk
Op 1 juli 2019 nam ik – Ai Lien Oei – een kleine praktijk in hartje Amsterdam over. Zoals je waarschijnlijk weet is in bijna heel Nederland een te kort aan tandartsen, maar in Amsterdam hebben we helaas een overschot. Kort na een overname ben je vaak eerst druk met alles achter de schermen. Ik nam de praktijk over zonder personeel dus ik was tandarts, mondhygiënist, stoelassistent, balieassistent en manager in één. Ik moest zelf leren waar je je personeel vandaan haalt, hoe contracten worden geregeld, hoe je een patiënt inschrijft, bestellingen regelt en wat je met je dentale afval moet doen. En ondertussen moest die agenda natuurlijk wel vol komen, want die investering was gedaan en zou zich toch echt moeten terugbetalen.
Waarom social media?
Mijn gevoel zei dat ik nog geen budget had voor marketing, ik kon het beter in een andere hoek zoeken dacht ik. Daarbij begon ik eerst met de rondvraag bij vrienden en kennissen: hoe ben jij bij je huidige tandarts terechtgekomen? Waarom zou je willen overstappen naar een nieuwe tandarts? Velen geven aan dat ze zochten op Google, of de praktijk vonden door er toevallig langs te lopen. Anderen zeggen dat ze getipt zijn door een bekende, of dat ze reviews hadden gelezen. Ik hoorde niet een keer het antwoord: ‘social media’.
De meest genoemde rede om over te stappen was zoals te verwachten verhuizing, maar niet geheel verrassend was ook de afwezigheid van een persoonlijke band met de tandarts een rede om wel over te stappen. Als ik doorvroeg gaf iedereen aan loyaal te zijn aan zijn of haar tandarts als er een band gevoeld werd, maar als ze die band niet hadden, gaven ze stuk voor stuk aan zonder moeite naar mij over te willen stappen. Daar zag ik direct een kans. Als ik moet opvallen tussen al die andere tandartspraktijken in Amsterdam dan moet ik het anders doen. Zorgen dat ik een band creëer en het gesprek openhoudt. Zo begon ik met het posten op vooral Instagram. Een snel medium dat heel visueel is. Het klonk eerst misschien gek, je tandarts op Instagram, maar ik zie dat er in de afgelopen tijd steeds meer collega’s ook zijn gestart. Juist omdat het niet de standaard is kun je met korte teksten en beeld gemakkelijker een band creëren met je patiënten.
Hoe bedenk je de content?
Hoe ik mijn content bedenk en plaats is een leerproces geweest. Ik begon met het zoeken van grappige of kleurrijke plaatjes en pictogrammen waarbij ik een weetje kon plaatsen. Die beelden vind ik via verschillende kanalen. Ik volg kunstenaars en designers en ik kijk op Rawpixel en Pinterest. Soms gebeurt dat ook andersom, ik krijg een vraag van een patiënt of lees iets bijzonders in het nieuws. Dan heb ik eerst een tekst bedacht en zoek er daarna beeld bij. Al snel merkte ik dat de plaatjes niet oneindig zijn en het lastig is om iedere keer weer een geschikt beeld te vinden.
Daarom ben ik ook foto’s en filmpjes gaan plaatsen. Het mooie aan een filmpje is dat je daadwerkelijk alles kan bespreken. Een valkuil is dat je dan te veel informatie in het filmpje wil stoppen. Houd het dus kort en bondig. Ook adviseer ik je niet te veel na te denken en de video’s in één of twee takes op te nemen. Zo blijft het natuurlijk en ontspannen. In mijn geval ben ik er inmiddels achter dat filmpjes het meeste ‘engagement’ creëren. Ik denk dat dit zo is, omdat bewegend beeld meer opvalt. Om het toch interessant te houden kun je beter niet alleen filmpjes maken, de afwisseling houdt je volgers bij de les. Er bestaan overigens zat bedrijven aan wie je dit kunt uitbesteden en sommigen nemen er iemand voor in dienst. Ik zelf ben daar geen voorstander van. Het idee van het gebruik van social media is juist het gat te dichten tussen die strenge autoritaire tandarts en de kwetsbare patiënt. Door zelf content te creëren blijf het authentiek en geloofwaardig.
Wie bereik je met social media?
Die vraag stelde ik mij helemaal in het begin ook al. Het antwoord had ik destijds nog niet. Maar wat natuurlijk een gegeven is is dat marketing vaak zit in de kracht van herhaling. Als je twijfelt over de aankoop van een nieuwe telefoon en je ziet deze voorbij komen in een tv-commercial, maar ook in de krant en via je Instagram dan ben je sneller geneigd om hem te kopen. Bij social media zijn het wellicht maar één of twee kanalen, maar je kan wel meerdere keren per week in iemands blikveld terecht komen. In eerste instantie bereikte ik vooral vrienden en kennissen die mij meerdere keren voorbij zagen komen en daarna dachten, ‘ik stap gewoon over’. Daarna werden het ook vrienden van vrienden, want die zagen dat hun vrienden mij volgden en dus kwam ik over als een betrouwbare tandarts. Inmiddels ben ik zover dat ik via Instagram vragen krijg over wensen of problemen van patiënten en is er ook iemand geweest die letterlijk zocht op #dentist en zo bij mij terechtkwam. Daarnaast blijft het dus ook een kanaal om de patiënten die je al hebt te blijven informeren zodat ze je niet vergeten, maar ook zodat ze vragen durven te stellen over bijvoorbeeld bleken of beugels.
Wel is het zo dat de gebruikers van Instagram veelal wat jonger zijn. Gemiddeld genomen bereik ik de patiënten tussen de 20-40 met social media.
Zoals je begrijpt denk ik dat dit voor iedere praktijk een toevoeging kan zijn. Een kleine kanttekening lijkt me dat je het leuk moet vinden, er gaat best wat tijd in zitten en je moet creatief blijven. Als je te weinig post zal je het opgebouwde effect weer tenietdoen. Aan de andere kant moet je er vooral niet te veel over nadenken. We blijven tenslotte tandartsen en geen professionele marketeers!
Ai Lien Oei, tandarts-eigenaar van ‘De Amsterdamse Tandarts’
(https://deamsterdamsetandarts.nl/)