Afgelopen week zag ik een item van Arjen Lubach over junkfood reclames. Zowel op tv als op het internet wemelt het van marketing en influencers die producten aanprijzen die bol staan van suiker, zout en vet. De helft van alle Nederlanders is te zwaar, there he said it.
Meteen voel ik wat weerstand opkomen: wat een betutteling, een gevoel van ‘ik mag toch zeker zelf weten wat ik eet’ en wat puberale tegendraadsheid bekruipt me, zoals u nu wellicht ook voelt. En toch verder kijkend kan ik het niet ontkennen, de man heeft een goed punt. Zeg nou zelf: ongezonde ‘voeding’ is immers al leuker, lekkerder, goedkoper en vaak makkelijker dan de gezonde keuze. Tel daar de perfecte marketingtechnieken van reclamebureaus en hippe influencers bij op en we gaan kansloos ten onder. Enkele voorbeelden zijn de YouTubers die 24 uur alleen maar snoep eten, Max Verstappen die, zoals Arjen het zo fraai zegt, ‘diabetesdrank’ aanprijst en frisdrank als hoofdsponsor van voetbaltoernooien. Ken je trouwens dat fragment van Cristiano Ronaldo die tijdens een persconferentie van het bewuste toernooi de flesjes frisdrank keurig uit beeld zet en een opmerking maakt over hoe gezond het is om water te drinken? Dát is pas een influencer!
Lubach gaat verder: obesitas verhoogt het risico op ernstige gezondheidsaandoeningen zoals hart- en vaatziekten en 13 soorten kanker. Naast obesitas denk ik vooral ook aan die arme, arme gebitselementen. Gewoon Gaaf lijkt opeens zo ver weg. ‘Diabetesdrank’ of zoals ik vaker hoor ‘energy’, zit niet alleen bomvol suiker, het is natuurlijk ook knetterzuur. Cariës en erosie is wat de klok slaat. Nog vorige week zag ik weer een puber waarbij het glazuur haast volledig opgelost was. Ze vond haar tanden ‘niet meer zo mooi’, maar had niet door dat wat ze dronk zo zuur was. De tranen stonden in haar ogen toen ik vertelde dat we het niet ‘even konden bleken’. Logisch ook wel, onze sales (beter poetsen en minder snoepen) is een stuk minder leuk dan al die reclame. Ook zien patiënten ons waarschijnlijk een stuk minder frequent dan al die commercials.
Uiteraard kunnen we tegenwoordig de meest flitsende en prachtigste oplossingen maken in de vorm van restauraties, kronen en andere voorzieningen. Sommige restauraties zijn zo mooi dat het element net zo mooi is als het origineel ooit was, of nog mooier. Toch lijkt een gesprekje over voeding, het liefst vanaf een zo jong mogelijke leeftijd meer te doen voor de gezondheid. Wie doet er mee?
Marit Verschuuren, mondhygiënist en trainer van De Cariësvrije Generatie (cariesvrij.nu).