Uitdaging voor praktijkmanager

Het aanbieden van esthetische tandheelkunde binnen de praktijk biedt volop kansen en uitdagingen voor de praktijkmanager om er het beste uit te halen op het gebied van interne organisatie, groei en klantenbinding.

Esthetische tandheelkunde in de praktijk: een mooie uitdaging voor een praktijkmanager. Want zeg nou zelf, hier worden patiënten enthousiaster van dan van een endodontische behandeling. Daarom geeft deze uitdaging wat extra’s. Hoe ga jij de patiënten enthousiasmeren met datgene wat de praktijk te bieden heeft? Dit kan ook extra patiënten opleveren voor de praktijk, maar is dat wat de praktijk kan gebruiken? Welke esthetische behandelingen biedt de praktijk? Wat hebben de behandelaars van jou nodig om de esthetische tandheelkunde te optimaliseren? Allemaal vragen die door jou als praktijkmanager beantwoord moeten worden en ten uitvoer moeten worden gebracht.

Allereerst is het goed te weten (mocht dit nog niet duidelijk zijn) waar de praktijk naartoe wil op het gebied van esthetische tandheelkunde. Een gesprek met de praktijkeigenaar (en eventueel de behandelaars) hierover geeft duidelijkheid. Indien de praktijk meer patiënten wil aantrekken, dan is esthetische tandheelkunde een mooie tool om reclame mee te maken en zo de praktijk onder de aandacht te brengen. Staat de praktijk daar voor open, dan is het belangrijk te weten waar er vraag naar is, zowel vanuit de patiënt als van de behandelaars. In een grotere praktijk zijn er vast behandelaars die hier al mee bezig zijn, of zich hierin willen specialiseren. Voor jou als praktijkmanager goed om de behandelaars te vragen wat zij van jou nodig hebben en, belangrijker nog, goed om te weten waar zij exact mee bezig zijn, om zo een goed beeld te krijgen van de behandelingen. Dit geeft jou als praktijkmanager ook meer duidelijkheid om dit naar de overige teamleden te communiceren. De overige behandelaars kunnen patiënten doorverwijzen en balieassistentes kunnen eventuele vragen van patiënten hierover ook beter beantwoorden. Indien er binnen jouw teamleden iemand aanwezig is die in aanmerking komt voor een esthetische behandeling dan is het zeker het overwegen waard om die persoon de behandeling te laten ondergaan. Hij of zij is dan de persoon waarbij ook te zien is wat de behandeling voor effect heeft. Die persoon kan als een voorbeeld dienen richting patiënten.

Aligners
Tegenwoordig zijn de aligners een mooi voorbeeld om aan te kunnen bieden aan patiënten. Voor volwassen patiënten kan dit een mooie oplossing zijn voor het corrigeren van een eenvoudige afwijking in de stand van de tanden. Het is een behandeling waarbij tijdens het dragen aan de esthetiek is gedacht (je ziet geen brackets) en waarvan het resultaat vaak een esthetisch acceptabele lachlijn geeft. Indien er al orthodontie in de praktijk gedaan wordt, dan is de stap naar het introduceren van aligners eenvoudig. Mocht er geen orthodontie gedaan worden in de praktijk, maar is er wel een behandelaar die deze behandeling wil gaan uitvoeren, ga dan op onderzoek om te kijken wat ervoor nodig is om dit in de praktijk aan te kunnen bieden. Opleider Dental Best Practice biedt voor tandartsen de eendaagse cursus ‘Aligner in de tandartspraktijk’, onder leiding van Karin Molhoek. Hierin komt het volgende aan bod:

  • Verschillende aligner systemen;
  • Keuze tussen de verschillende systemen;
  • Beknopte basis ortho, welke bewegingen kunnen tanden maken;
  • DSD & Ortho, je Smile Design combineren met je orthodontische set-up;
  • Accuraat digitaal patiëntenfiles aanleggen (röntgenfoto’s, mondfoto’s en digitale modellen);
  • Behandelplan vertalen in MACROS voor de tandtechnici;
  • Behandelplan beoordelen;
  • Attachments plaatsen;
  • IPR – wanneer en hoe;
  • Tracking van je behandelplan;
  • T-scan gebruiken voor het beoordelen van je occlusie;
  • Refinements.

Er zijn verschillende fabrikanten die de Aligners aanbieden. Kijk goed naar de prijzen en informeer naar eventuele ervaringen van collega’s hiermee. De verschillende systemen worden ook in bovengenoemde cursus besproken. Informeer ook of zij voorlichtingsmateriaal voor patiënten hebben. Ga samen met de behandelaar om de tafel zitten om uit te zoeken wat voor jullie praktijk interessant is. Zodra dit bekend is dan kan jij aan de slag met:

  • Informeren van je team. Belangrijk is dat zij op de hoogte zijn van de procedure van de aligners. Dit geeft duidelijkheid in de communicatie naar patiënten en inzicht vooraf of een patiënt in aanmerking kan komen.
  • Inkoop. Zorg dat de prijzen duidelijk zijn, om een zo goed mogelijke begroting op te kunnen stellen. Geef bij het opstellen van een begroting ook bij de patiënt aan wat een intake kost. Dit voorkomt achteraf (als bijvoorbeeld de behandeling niet plaats kan vinden i.v.m. een te grote afwijking) discussies met de patiënt.
  • Foldermateriaal verzamelen of zelf maken. Indien de fabrikant of tandtechnisch ortholaboratorium foldermateriaal heeft dan kan jij dit uiteraard heel goed gebruiken voor je patiënten. Kijk goed of de informatie ook aansluit bij de praktijk en de behandeling. Eventueel een aanvullende praktijkfolder (indien deze niet afgegeven wordt is een standaard mail of brief ook een goed alternatief) is een mooie informatietool voor de patiënt.
  • Reclame maken zodra alles op de rit is. Denk aan sociale mediakanalen, website en eventueel een plaatselijke krant. Maak een mooie advertentie die je kunt verspreiden en laat hierin ook de praktijknaam goed naar voren komen! Hiermee breng jij de aligner onder de aandacht en zeker ook de praktijk.

Indien de praktijk de esthetiek zeker naar een hoger level wil brengen dan kan je ook gaan bedenken om de patiënten extra te verwennen met een ‘goodiebag’ als zij een uitgebreide esthetische behandeling hebben ondergaan. Een extra service van de praktijk die zeker gewaardeerd gaat worden. Per behandeling kun je kijken wat je in de goodiebag meegeeft. Denk bijvoorbeeld aan relatiegeschenken (pennen, spiegeltjes etc. – dit is ook weer reclame voor de praktijk), proeftubes tandpasta en mondspoeling, foldermateriaal, of kortingsbonnen voor elektrische tandenborstels. Leuk om weg te geven en nog leuker om te krijgen. Informeer bij fabrikanten van verschillende merken wat zij toe kunnen toevoegen aan de goodiebag – hoe meer er in zit hoe leuker.

Marenka Franke is praktijkmanager bij Centrum voor Mondzorg Rhenen en docent bij Dental Best Practice.